Pestki dyni

Z czego słyną pestki z dyni?

Inga / 28 stycznia 2021

Nie od dziś wiadomo, że różnego rodzaju ziarna i pestki posiadają wiele cennych dla naszego zdrowia składników. Z tego też względu wiele osób sięga po nie każdego dnia. Jednymi z bardziej znanych pestek są oczywiście pestki dyni. Charakteryzują się one działaniem prozdrowotnym, dlatego warto je jadać. Na uwagę zasługuje także ich wszechstronne zastosowanie.

Poznaj właściwości pestek dyni

Jak już zaznaczono na wstępie, pestki dyni cieszą się wieloma właściwościami prozdrowotnymi. Znajdziemy w nich przede wszystkim witaminę E, która określana jest także mianem witaminy młodości. Z tego też względu przyczynia się ona do poprawy wyglądu włosów, skóry oraz paznokci. W pestkach dyniowych znajdują się także witamina C oraz B3. Ta pierwsza jest nieodzowna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Działa także silnie antyoksydacyjnie. Walczy ona z wolnymi rodnikami i zapobiega ich negatywnemu wpływowi na nasz organizm. W pestkach dyni znajdują się również witaminy K oraz A. Nie brak w nich także składników mineralnych. Mowa tu przede wszystkim o cynku, wapniu, żelazie czy magnezie. Składniki te dbają o prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Dzięki nim możliwe jest także złagodzenie objawów zaburzeń lękowych oraz depresyjnych.

Dowiedz się do czego wykorzystać pestki dyni

Jak już wspomniano, zaletą pestek dyni jest nie tylko moc ich właściwości zdrowotnych, ale również i to, że nadają się one do wszechstronnego wykorzystania. Przede wszystkim warto użyć ich do posypania sałatki. Szczególnie dobrze komponują się z rukolą oraz roszponką. Pestki dyni z powodzeniem można dodawać także do jogurtów naturalnych. Mowa tu zarówno o klasycznych jogurtach jak i tych roślinnych. Jogurt z dodatkiem pestek dyni, płatków owsianych oraz owoców to doskonały pomysł na smaczne oraz zdrowe śniadanie. Wreszcie, pestki dyni można wykorzystać także jako dodatek do ciast i ciasteczek. Szczególnie dobrze smakować będą ciastka owsiane z pestkami dyniowymi. Pestki warto wykorzystać także jako dodatek do dań z makaronu. Będą wspaniałym dodatkiem do niemal każdego sosu. Jeżeli zależy nam na tym, aby czerpać korzyści zdrowotne ze spożywania tego produktu, trzeba zadbać o systematyczność. Jedynie regularne jadanie dań z dodatkiem pestek dyni sprawi, że pojawią się trwałe oraz satysfakcjonujące nas rezultaty. Warto także uzbroić się w cierpliwość. Efekty w postaci lepszego samopoczucia pojawią się nie wcześniej jak po kilku tygodniach systematycznego jadania pestek dyni. 

 

Pestki dyni

Pestki dyni – charakterystyka produktu

Inga / 18 stycznia 2021

Pestki dyni (https://www.bee.pl/9217-pestki-dyni) występują w postaci zarówno łupinek jak już w wyłuskanej formie i można jeszcze wyróżnić surowe albo lekko uprażone. To świetna alternatywa na zdrową i pyszną przekąskę. Warto je jeść, dlatego że należą one do jednych z najzdrowszych nasion. Charakteryzują się one cennymi składnikami odżywczymi, a nawet właściwościami zdrowotnymi. 

Pestki dyni – wartości odżywcze

W pestkach dyni można znaleźć np. witaminę A, C, E, z grupy B, jak również minerały – wapń, cynk, magnez, potas oraz żelazo. Do kolejnych wartości odżywczych pestek dyni można zaliczyć:

  • ryboflawinę,
  • kwas foliowy,
  • tiaminę.

W składzie tej zdrowej przekąski można znaleźć jednonienasycone i wielonasycone kwasy tłuszczowe korzystnie wpływające na ludzki organizm. Znajdujący się potas w pestkach dyni jest kluczowym pierwiastkiem, który wspomaga pracę serca i w korzystny sposób oddziałuje na ciśnienie tętnicze. Jeśli dojdzie do jego niedoboru to odzwierciedli się on w postaci zwiększonego ryzyka nadciśnienia czy też kamicy nerkowej.

Pestki dyni – właściwości

Pestki dyni to kaloryczny produkt, bowiem na 100 g suszonych pestek dyni przypada średnio 560 kcal, w tym 50 g tłuszczu. Osoby, które szczególnie dbają o dzienne zapotrzebowanie kaloryczne nie powinny spożywać ich w zbyt nadmiernych ilościach. Istotne jest, iż odpowiednią i zbilansowaną dietę zawsze pomoże ustalić dietetyk/

Pestki dyni – właściwości lecznicze

Pestki dyni są zaleca przede wszystkim mężczyznom. Witamina E wpływa na płodność oraz produkcję i jakość plemników. Natomiast cynk przyczynia się do lepszej sprawności seksualnej w męskiej grupie, a dodatkowo pomaga w pewnych dolegliwościach związanych z prostatą.

Pestki dyni są popularnym produktem spożywanym przez sportowców jak również osób, które prowadzą aktywny tryb życia. Cynk bierze aktywny udział w procesie budowania tkanki mięśniowej.

Ten produkt zawiera także kwasy omega 3 i większe ilości fitosteroli. To wszystko wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu LDL we krwi, a nawet na zapobieganie dalszemu rozwojowi miażdżycy czy też innych cywilizacyjnych chorób.

Pestki dyni cechują się również antyoksydacyjnym działaniem wspomagając organizm i spowalniając procesy starzenia, które w nim zachodzą jednocześnie chroniąc przed nowotworami.

Jedząc pestki dyni można poprawić sobie nastrój, szczególnie w okresie jesienno – zimowym. Magnes z potasem mają istotny wpływ na lepsze funkcjonowanie układu nerwowego. Ponadto łagodzą one stany depresyjne, lękowe i bóle głowy.

 

 

 

Olej z pestek dyni

Jakie są zalety pestek z dyni?

Inga / 8 stycznia 2021

Nasiona dyni mają kilka cennych wartości odżywczych, wśród których na uwagę zasługuje wysoka zawartość cynku – są jednym z wielu najbogatszych źródeł tego pierwiastka. Nasiona dyni mają właściwości lecznicze, które każdy bez wątpienia doceni.

Jakie funkcje mogą spełniać pestki dyni?

Nasiona dyni posiadają parę drogich wartości odżywczych, wśród których należy wymienić po kolei. Tym samym pestki dyni:

  • poprawiają poprawę sprawności seksualnej i rozrodczej u mężczyzn,
  • wzmacniają odporność,
  • zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia miażdżycy,
  • mają pozytywny wpływ na zdrowie włosów i paznokci.

Ale to nie wszystko. Sprawdź inne korzyści zdrowotne pestek dyni.

W jaki sposób możemy kupić pestki dyni?

Nasiona dyni są dostępne zarówno w łupinach, jak i już łuskane. Naturalnie lub lekko tostowo. Dodatkowo, można je zdobyć samodzielnie, a następnie obrać (i wykorzystać dynię do gotowania), a nasiona schrupać, aby zastąpić niezdrowe przekąski. Nasiona dyni powinny być używane tak często, jak to możliwe, ponieważ są one jednymi z najzdrowszych nasion, które natura dała nam. Nasiona dyni są nie tylko zwykle bogate w składniki odżywcze, ale mają również cenne właściwości zdrowotne.

Jakie są specyficzne właściwości odżywcze pestek dyni?

Nasiona dyni zawierają kilka korzystnych dla zdrowia substancji, w tym oba dodatki odżywcze. Warto podkreślić, że pestki dyni ze strony internetowej www.bee.pl mają pozytywny wpływ na układ odpornościowy. Jedzenie pestek dyni może mieć korzystny wpływ na układ odpornościowy i może opóźniać ryzyko infekcji. Wynika to z ich wysokiej zawartości cynku. Zostało to wykazane w wielu badaniach mających na celu zaangażowanie w proces promowania wytwarzania i dojrzewania limfocytów T, wspierając w ten sposób ich zdolność do zwalczania chorób. Są to prawie najważniejsze komórki odpornościowe. Częstą konsekwencją niedoboru cynku jest osłabienie układu odpornościowego. Jednak pestki dyni warto jeść nie tylko w celach profilaktycznych, ale również przeziębieniach. Badania sugerują, że cynk skraca określony czas trwania infekcji nosa poprzez zapobieganie przywieraniu do błony śluzowej nosa.

Nasiona dyni dla wspaniałej skóry, włosów i paznokci

Ze względu na wysoką zawartość cynku, regularne spożywanie pestek dyni może mieć pozytywny wpływ na stan skóry, włosów i paznokci. Brak tego elementu osłabia mieszki włosowe, co tłumaczy, dlaczego włosy wypadają szybciej. Ma on również korzystny wpływ na skórę i paznokcie. Wynika to nie tylko z cynku, ale także z witamin A, B, witamin i minerałów obecnych w pestkach dyni.